Så kan du få och betala fakturan från Telge Nät

Hos Telge Nät finns olika sätt att få och betala sin faktura. De flesta är digitala alternativ, som är mer hållbara.

Är dina kontaktuppgifter uppdaterade?

Se fakturan på Mina sidor

Ny teknik för oss innebär att vi kan välja hur vi betalar och genomför transaktioner på ett mer digitalt sätt än tidigare. Att betala fakturor är inget undantag.

Oavsett vilket alternativ du väljer för att betala dina fakturor har du alltid tillgång till dem på Mina sidor.

Fakturor från Telge Elnät

Efter 1 september 2024 kommer Telge Näts elnätskunder automatiskt att få sitt avtal överfört till Telge Elnät, med samma villkor som tidigare. Förändringen görs som ett svar på EU-regelverkspaket Clean Energy Package som begränsar möjligheten att bedriva elnätsdrift i samma bolag som annan typ av nätinfrastruktur och produktion.

Telge Nät fortsätter sköta faktureringen för elnätstjänster men nu på uppdrag av det nybildade systerbolaget. Eftersom Telge Nät fortsatt sköter fakturering behöver du som kund inte ändra något, bankgiro och plusgiro är samma som tidigare.

Betalsätt

Vi rekommenderar alla våra kunder att välja något av våra digitala, mer hållbara betalningsalternativ. Då slipper du få en pappersfaktura hemskickad och tillsammans minskar vi behovet av onödiga utskrifter och transporter.

Vi erbjuder e-faktura, e-faktura med autobetalning, mejlfaktura eller Kivra digital brevlåda.

E-faktura innebär att du får fakturan till din internetbank. Det enda du behöver göra är att logga in på din internetbank och godkänna fakturan, så betalas den.

Uppgifter som OCR-nummer, belopp och betalningsdag är redan ifyllda när e-fakturan kommer till dig. Enkelt och smidigt!

E-faktura passar dig som vill hålla koll på dina fakturor men gärna slipper få dem utskrivna på papper. Du kan snabbt och enkelt se eller betala e-fakturan var som helst där du har tillgång till din internetbank.

Anmäl e-faktura

Anmälan till e-faktura gör du via din internetbank. Vid anmälan behöver du ange personnumret på den som står på avtalet. Det hittar du på din avtalsbekräftelse eller dina fakturor.

Tänk på att den person i hushållet som får fakturan från Telge Nät också är den som måste anmäla sig för e-faktura i sin internetbank. I anmälan uppger du ditt fakturanummer, vilket även är din OCR-referens. Vill du avsluta e-faktura så kontaktar du din internetbank. Uppsägningstiden för tjänsten är 30 dagar.

När autobetalning har aktiverats i din internetbank betalas fakturan automatiskt på förfallodagen från det konto som du har valt. Du kan fortfarande gå in och granska fakturan eller ändra betalningsdag. 

Den största skillnaden jämfört med e-faktura är att du inte behöver gå in varje månad och godkänna fakturan.

Hur anmäler jag autobetalning?

Anmälan av autobetalning av e-faktura görs genom din bank. Logga in i din internetbank och anmäl dig via tjänsten där.

Behöver du hjälp?

Om du har några frågor eller vill ändra ditt sätt att betala dina fakturor från Telge Nät är du välkommen att kontakta vår kundservice. Du kan även ändra via din bank eller internetbank.

Telge Nät samarbetar med den digitala brevlådan Kivra. Det innebär att du har möjlighet att få dina fakturor från oss i en digital brevlåda, i stället för i den fysiska. Kostnadsfritt, säkert och dessutom riktigt bra för miljön!

Kivra är som din vanliga brevlåda, fast digital. Om du inte redan är ansluten, kan du registrera dig på Kivra. Är du redan ansluten kommer du få dina fakturor från oss digitalt framöver.

Har du e-faktura kommer du fortsättningsvis att få den till din internetbank.

Registrera dig på Kivra (accounts.kivra.com)

Med mejlfaktura skickas fakturan via e-post i stället för att postas till brevlådan. Det minskar pappersanvändningen och ger en snabbare levereras.

Kontakta kundservice för att ansluta till mejlfaktura:

Du kan också få din faktura som ett brev på posten.

Vi rekommenderar att du väljer ett digitalt sätt att få din faktura eftersom det är ett mer hållbart alternativ. Dessutom håller du koll på din faktura var du än är och när som helst – när det passar dig helt enkelt.

Vill du ändå få fakturan med posten? Kontakta kundservice så hjälper vi dig:

Notera: Vi kan hjälpa dig ta bort mejlfaktura, men har du Kivra behöver du själva logga in på ditt Kivrakonto eller kontakta Kivra för att avsluta faktureringen där.