Min hyra

Du betalar din hyra i förskott och det finns olika sätt du kan göra det på. Välj det som passar dig bäst, det viktigaste är att du betalar i tid.

Olika betalningssätt

Du som är hyresgäst hos oss får ingen hyresavi hem i brevlådan. I stället kan du välja att få din hyrsavi som e-faktura, via e-post eller i Kivra.

Om du hyr av Telge Fastigheter eller KB Luna kan du välja autogiro. Du kan även välja att få din hyresavi skickad till dig med e-post.

Flera digitala alternativ

Som ny hyresgäst får du automatiskt din första hyresavi skickad till dig med e-post. Om du vill kan du sedan ändra alternativ till det som passar dig bäst.

Är du redan hyresgäst hos oss sedan tidigare och har valt att få din avi per post kommer du att fortsätta få det tills du väljer något av de digitala alternativen.

Om du vill betala via e-faktura får du hyresavin direkt till din internetbank. Anmälan om e-faktura gör du via internetbanken. Tänk på att du måste logga in på banken för att kunna göra en anmälan om e-faktura.

Har du frågor om e-fakturor eller vill ha hjälp att anmäla e-faktura kontaktar du din bank. Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura. OBS! Glöm i så fall inte att avanmäla tjänsten e-faktura hos din gamla bank.

Om du vill kan du få din hyresavi skickad till dig med e-post. Då kommer du att få ett e-postmeddelande från oss med din hyresavi. Ansök om att få din hyresavi med e-post i formuläret på den här sidan.

När du väljer autogiro som betalningssätt drar vi hyran direkt från ditt konto - utan kostnad för dig. Tänk på att du behöver ha tillräckligt med pengar på kontot den dag när fakturan förfaller till betalning. Förfallodatumet framgår på din hyresavi och är alltid sista vardagen i varje månad.

Anmäl autogiro

Anmäl dig till autogiro hos din internetbank.

Har du inte möjlighet att ansöka om autogiro hos din bank, kontakta oss så hjälper vi dig.

Om du byter bank, glöm inte att avanmäla autogiro hos din gamla bank. 

Telge Bostäder är anslutna till den digitala brevlådan Kivra. Där kan du enkelt ta emot din hyresavi.

Du kan också smidigt betala din hyra genom Kivra. Du ansluter dig enkelt genom att antingen ladda ner Kivras app eller anmäla dig på deras webbplats. När du anslutit dig dyker nästa hyresavi automatiskt upp i din digitala Kivrabrevlåda.

Är du redan ansluten till autogiro eller e-faktura via oss kommer inte hyresavin att dyka upp i Kivra. Du måste då först avsluta ditt nuvarande betalningssätt för att sedan få din hyresavi till Kivra.

Kom ihåg: den sista vardagen i månaden

Din hyra ska vara betald sista vardagen i varje kalendermånad. Ett exempel: hyran för januari ska vara betald sista vardagen i december. Förfallodatum står på hyresavin och du hittar enkelt din hyresavi på Mina sidor.

Du kan betala hyran på olika sätt: betala via internetbank, via e-faktura, via autogiro eller via Kivra. Du kan också gå till banken och betala.

Har du inte fått hyresavin?

Hyresavin skickas till dig i mitten av månaden på det sättet som du valt att få din hyresavi.

Du som hyresgäst är ansvarig för att ta kontakt med oss om din hyresavi inte har kommit fram.  Det är viktigt att du gör det, eftersom försenad inbetald hyra kan leda till att ditt kontrakt sägs upp i förtid.

Om hyresinbetalningarna uteblir helt riskerar du att bli vräkt.

Utebliven hyresavi är ingen giltig ursäkt för försenad eller obetald hyra. Det är du som ansvarar för att ha koll och att betala hyran i tid.

Vi som hyresvärd har ingen skyldighet att kontrollera att du har fått hyresavin, det är en service som vi bistår dig med.

Problem med betalningen?

Om du uteblir med betalning av hyran kommer du att få en påminnelse från oss via sms. Om du då inte betalar omgående kommer ärendet med din uteblivna hyra skickas direkt vidare till vårt inkassobolag. De extra kostnader som tillkommer kommer du att tvingas att betala.

Om du får ett inkassokrav är det viktigt att du kontaktar inkassobolaget inom åtta kalenderdagar – oavsett om du kan betala hela skulden eller inte. Inkassobolaget kan eventuellt godkänna en betalningsuppgörelse till exempel en avbetalningsplan eller bevilja anstånd (skjuta upp betalningen).

En individuell bedömning om betalningsuppgörelse kan beviljas. Vi tittar bland annat på hur dina tidigare inbetalningar skötts och hur du skött ditt hyresavtal för övrigt. Du behöver inte kontakta oss för att göra upp en betalningsuppgörelse utan du kontaktar inkassobolaget direkt som i sin tur sköter kontakten med oss på Telge Bostäder.

Om hyran trots inkassokrav ändå inte betalats kommer det att göras en ansökan om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten och nya avgifter läggs till skulden. När betalningsföreläggandet har mottagits har du tre veckor på dig att betala hela skulden och därmed återvinna hyresrätten.

Om skulden ändå inte betalas är hyresrätten förverkad och du riskerar att bli vräkt från lägenheten – oavsett om skulden då slutligen betalas eller inte.