Kvarteret Lampan – en lysande lansering
När lägenheterna i kvarteret Lampan släpptes var det första gången på länge som Telge Bostäder byggde nya hyresrätter i Södertälje. Efter en uppmärksammad kampanj vid en broöppning ville tusentals flytta in i de nya bostäderna vid kanalen.
Stort intresse för lägenheterna
"Många vill – få blir utvalda. Över 4 000 vill flytta in i de 44 lägenheter som är först klara i kvarteret Lampan. Intresset sköt i höjden efter ett annorlunda event vid Mälarbron." Så skrev Länstidningen, LT, i samband med att intresseanmälan till kvarteret Lampan öppnade.
När de 105 hyresrätterna släpptes 2014 var det första gången på 20 år som Telge Bostäder byggde nytt i Södertälje. De två husen som utgör kvarteret ligger intill kanalen, mittemot Tom Tits Experiment.
Filmvisning på broklaffen
När det blev dags för att marknadsföra de nya bostäderna kom det kreativa teamet på en idé. Pendlare mellan Stockholm och Södertälje fastnade ofta vid Mälarbrons broöppning. Tänk om det gick att visa en film på bron?
Johan Persson var projektledare för kommunikationen för Lampan. Han minns tillbaka på projektet:
– Vi ville använda broöppningen till något bra och kunde genom den nå målgruppen, säger han.
Samarbete med radiostation
Ett hundratal bilar uppmanades att slå på radiostationen Lugna favoriter, samtidigt som den öppnade bron förvandlades till en tv-skärm där det visades en film om kvarteret Lampan.
– Vi frågade om det lokala filmbolaget Mandarin kunde hjälpa oss. Vi hade en snäv budget så det fick inte kosta så mycket. De gick med på att ta sig an projektet och fixade fram en enorm projektor.
Lugna favoriter gillade idén och hjälpte till att sända ljudet till filmen som ett meddelande till pendlarna som satt i bilkön. Även Sjöfartsverket, som sköter broöppningarna, gav sitt godkännande.
Teknikstrul i sista minuten
För att lysa upp Lampan anlitades en ljusexpert som kom dit med flera starka strålkastare. Allt behövde tajma perfekt. Johan Persson minns pressen när båten närmade sig bron.
– Helt plötsligt stängdes en strömbrytare till projektorn av, någon minut innan broöppningen. En närliggande restaurang kom till undsättning, vi fick plugga in sladden hos dem.
Pendlarna bjöds på en show
"Sitter du i broöppning i Södertälje igen? Då har du hamnat helt rätt", sade radiorösten samtidigt som filmen om kvarteret Lampan visades på bron.
På plats fanns samtidigt ett stort antal medarbetare från Telge Bostäder som delade ut informationsmaterial till bussresenärer och bilister. Händelsen spelades in och filmen spreds. Intresset för Lampan blev enormt.
– Trots att det var mycket som gick fel blev det bra ändå, säger Johan Persson.
Gatuvy över Storgatan och kvarteret Lampan.
Prisvinnande idé gav resultat
Kampanjen vann också "Årets kampanj" på den prestigefyllda reklamtävlingen Inhousegalan.
– Lampan fick mycket uppmärksamhet och lägenheterna var överbokade. Det blev väldigt lyckat, säger Johan Persson.